Тема: Формування природничо-екологічної компетентності
дітей дошкільного віку
Неабияке
значення у становленні екологічної особистості має набуття природничої
компетентності у дошкільному дитинстві, можливе лише при взаємодії дитини з
природою.
Модель
природничої компетентності, що відображає вимоги
до
екологічної особистості:
■ природнича
освіченість
■ емоційна
сприйнятливість щодо природного довкілля
■ адекватна
поведінка у природному довкіллі
■ готовність
до природоохоронної діяльності
Вплив рідної природи кожен із нас
у меншій чи більшій мірі відчув на собі і знає, що
вона є джерелом перших конкретних знань і тих радісних переживань, які часто запам'ятовуються на все життя. Діти завжди і всюди у
тій чи іншій формі спілкуються з природою. Набуте в дитинстві вміння бачити, відчувати природу такою, якою вона є насправді, викликає у дітей глибокий інтерес до неї, розширює і поглиблює їхні знання, сприяє формуванню характеру
й інтересів.
Засадою
формування феномена культури є унікальність феномена особистості як
універсальної єдності можливостей мислити, воліти і могти. Екологічна
культура визначає способи і форми взаємовідносин людей з навколишнім
середовищем. За своєю сутністю екологічна культура є своєрідним кодексом
поведінки, що лежить в основі екологічної діяльності. Екологічну культуру
складають екологічні знання, пізнавальні, морально-естетичні почуття і
переживання, зумовлені взаємодією з природою, екологічно доцільна поведінка у
довкіллі.
Контакт з
природним довкіллям людини починається з раннього віку. Саме тоді закладаються
початки екологічної культури особистості. Цей процес має ґрунтуватися на психологічних
особливостях дошкільників. Серед останніх важливими є підвищена емоційна
чутливість, несформованість пізнавальної та вольової сфер. У ставленні до
природи дитина не диференціює своє «Я» від навколишнього світу (егоцентризм),
не розрізняє межу між «людським» і «нелюдським» (антропоморфізм); у неї переважає
пізнавальний тип ставлення (який об'єкт на дотик, смак, а не милування ним)
порівняно з емоційно-почуттєвим та практично-дієвим. Психологічні особливості
ставлення дошкільнят до природи визначають педагогічну стратегію формування
основ їхньої екологічної культури.
Основний зміст екологічної освіти
дошкільників полягає у формуванні мотиваційних основ екологічної свідомості
дитини. Екологічні знання мають стати засобами, які використовуються для
практичної діяльності та відповідно її мотивують.
Головними завданнями екологічної освіти
дошкільників є:
■
розвиток естетичного відчуття світу природи;
■
суб'єктивізація відносин зі світом природи;
■
засвоєння дітьми елементів екологічної культури
(історія, державність, народна медицина рідного краю тощо);
■
формування постійної потреби зміцнювати власне
здоров'я;
■
засвоєння дітьми перлин народної мудрості про
дбайливе ставлення до довкілля;
■
виховання справжньої любові до природи, бажання
піклуватися про рослини і тварин, негативного ставлення до їх знищення;
■
стимулювання допитливості та зацікавленості у
пізнанні природи;
Завдання 1. Визначте рослину, яка зашифрована на малюнку, склавши пазл.. Відповідь напишіть у коментарях:
Завдання 2. Основні форми роботи,
види діяльності, методи та прийоми, що використовуються в ДНЗ при формуванні природничо-екологічної
компетентності дітей дошкільного віку.
Ефективні форми роботи з дітьми
Завдання 3. Екологічна стежина як засіб формування екологічної свідомості дітей дошкільного віку.· спостереження за природою під час прогулянок до лісу, парку, скверу, річки, озера, ставка, джерела;· залучення дітей до посильної праці в природі та природоохоронної діяльності, до участі в народних іграх, відгадуванні загадок, до перевірки народного прогностика;· дослідницька діяльність;· виготовлення виробів із природних матеріалів, композицій із рослин;· читання та обговорення казок, художніх творів про природу;· відвідування художніх музеїв, виставок, книжкових магазинів, ботанічних садів, зоопарків.
Екологічне виховання -
процес багатогранний, який потребує використання
різноманітних форм і методів ознайомлення дітей із природою, повноцінного екологічного середовища, одним з найбільш ефективних
елементів якого є екологічна стежина.
Вона допомагає реалізувати дуже важливу
педагогічну ідею - виховання дитини через спілкування з природою.
Головна мета роботи на екологічній стежині - виховання екологічно грамотної поведінки дитини в природному довкіллі, поширення знань про природу
та людину як її невід ємну частину.
Саме на екологічній стежині у
дошкільників формується здатність споглядати
і бачити природу,слухати і чути її голос; розуміння самоцінності природи та її компонентів. У процесі взаємодії з об'єктами природного та соціального середовища розвивається емоційно-чуттєва сфера особистості, діти збагачують свій життєвий досвід прикладами позитивної взаємодії з
навколишнім світом, а найголовніше - вони починають відчувати красу в усьому,
що їх оточує.
Тому організовуючи роботу на екологічній
стежині, вирішуються такі завдання:
·
створення умов для прямих
контактів дітей з природою;
·
формування системи наукових
знань про основні чинники розвитку живої природи(світло,температура,волога)
·
збагачення знань дітей про
об'єкти живої природи та їх види(рослини,тварини,птахи,комахи)
·
формування уявлень про
причинно-наслідкові зв'язки у природі;
·
розширення уявлень дітей
про природоохоронну роботу;
·
розвиток пізнавальних
інтересів та емоційної сфери дітей;
·
організація трудової діяльності у природі;
Роботу з організації екологічної стежини починаємо
з розробки маршруту та нанесення його на
план території дошкільного закладу, визначення місця зупинок, складання паспорта
екологічної стежини,у якому зазначається її місце знаходження
,призначення, опис зупинок.
Екологічна стежина виконує
пізнавальну, розвивальну,естетичну й оздоровчу функції. Однією з найбільш ефективних форм роботи на екологічній стежині є цільові екскурсії та
прогулянки. Протягом навчального
року така форма роботи проводиться один раз на місяць, а влітку - щотижня. Адже саме літня пора надає найбільше можливостей для спостережень під час цільових
прогулянок та ознайомлення дітей із
цікавою інформаціє.
Мандрівки пролягають екологічною стежиною, яка
розташована на території дошкільного закладу. Діти ознайомлюються з рослинами
лісу, луки, городу, саду квітника. Є куточок для мрій та відпочинку,
проведення ігор. Теми таких мандрівок різні, але близькі для сприйняття дитини.
Під час мандрівок навчаємо дітей, спостерігаючи за небом, рослинами, комахами,
птахами — бачити їх, помічати красу, особливості: слухати шелест листя, спів
синички, інші природні звуки; відкриваємо дітям тактильність відчуттів —
відчуття дотику до кори дерева, до молодої травички... Розуміння природи лише
тоді дійде до серця дитини, коли воно пройде через «ворітця» чуттів: зору,
слуху, дотику.
У куточку лісу представлені живі об'єкти і макети,
які допомагають дітям краще пізнати рослинний та тваринний світ. Це береза,
ялинка, клен, малина, суниця, папороть, конвалія та решта рослин,
а ще є мурашник.
Милує око дітей різнобарв'я трав на луці. Діти залюбки
спостерігають за лікарською ромашкою, королицею, тонконогом, пирієм,
тимофіївкою, знають і розповідають легенди про ці трави.
Мабуть, найцікавішим куточком екологічної стежини є
городи, де діти мають свою грядку. Вони
залюбки садять, поливають, доглядають за рослинами, а ще більше люблять
збирати урожай. А з яким задоволенням малюки споживають плоди своєї праці.
Використання екологічної стежини під час занять у
природу, прогулянок, відпочинку поєднується з малюванням, ліпленням,
аплікацією; складанням казок дітьми. Мистецтво допомагає побачити прекрасне в
природі, а природа навчить дітей краще побачити, почути і зрозуміти твори мистецтва.
Немає коментарів:
Дописати коментар